همه چیز در مورد واحد توسعه بازار

واحد توسعه بازار چه الزاماتی دارد؟ راهبرد توسعه بازار چیست؟ نقش بازاریابی در توسعه بازار چیست؟

واحد توسعه بازار چه الزاماتی دارد؟ راهبرد توسعه بازار چیست؟ نقش بازاریابی در توسعه بازار چیست؟

ارائه کالا و خدمات جدیدی که مطابق با تقاضاهای به روز شده مشتریان باشد یکی از الزامات هر کسب و کاری است و همین نشان دهنده این مطلب است که دنیای تجارت و کسب و کار دائماً در حال تغییر است. بنابراین ، متناسب با تغییرات جدیدی که رخ می دهد باید روابط و تعاملات تازه ای با شکل متفاوت تری نیز با مشتریان برقرار شود. در نتیجه مسئله توسعه بازار پیش می آید که می تواند مدیران شرکتها را در این خصوص یاری کند. مدیران و برنامه ریزانی که در بخش بازاریابی فعالیت دارند ، هدفشان رسیدگی کردن به ارتباطات و تعاملات میان فروشندگان ، مشتریان و واحدهای توزیع است. در صورتی که مسئله یا مشکلی برای یکی از کارمندان شرکت پیش بیاید مدیران این واحد هستند که در برطرف یا کم کردن این مسائل و مشکلات مداخله می کنند. اغلب مدیران این بخش به دلیل مطالعات و بررسیهایی که در زمینه بازار کالای مورد نظر خود دارند و سعی می کنند آخرین یافته ها و تحقیقات را مطالعه کنند ، حضور فعالی در جلسات بحث و گفتگو برای تصمیم گیری ها دارند. مدیران توسعه بازار از طریق همین مطالعاتی که دارند می توانند به تولید کنندگان و صاحبان شرکتها و صنایع جهت رقابت موفقیت آمیز در بازار کمک کنند. مدیران این بخش یکی از مهره های اصلی و کارگشای هر کسب و کاری هستند و با غنای مطالعاتی که دارند در تمامی جلسات تصمیم گیری نقش اساسی دارند.توسعه بازار - مدیر توسعه بازار - بازارسازی

راهبرد توسعه بازار

بخش توسعه بازار هر شرکت یا سازمانی است که تحقیقات لازم در خصوص شناسایی بازار و رقبا را به عهده دارد. تحقیقاتی که توسط این بخش انجام می شود مدیران شرکتها را نسبت به نیازهای مشتریان حال حاضر و دائمی آگاه کرده و همچنین می تواند در شناساندن مخاطبانی که می توانند جزو مشتریان بالقوه محصولات شرکتها باشند کمک کند. علاوه بر موارد بالا یکی از زمینه هایی که بخش بازاریابی به تولید کنندگان و مصرف کنندگان کمک می کند این است که راههای جدیدی را جهت استفاده از محصولات پیشنهاد و معرفی می کند.

چند نقش اصلی مدیر توسعه بازار

1) تدوین راهبردهایی جهت ایجاد تعامل و رابطه بین مشتریان بالقوه و یا جدید با تولید کنندگان و مدیر شرکتها.

2) مدیریت کردن و زیر نظر داشتن چگونگی پیشبرد برنامه ها و طرحهای ترویج در بازاریابی

3) شناسایی نیازهای روز بازار و مشتریان ، در این زمینه مدیران توسعه بازار به دنبال مواردی هستند که می تواند توجه مشتریان را جلب کند و آنها را برای خرید کالا و خدمات ویژه ای ترغیب کند. در واقع مدیران توسعه بازار به دنبال کشف ذهنیت مشتریان و مخاطبان هستند.

4) توسعه تجارت و ایجاد موقعیتهای رشد و سودآوری برای شرکتها

5) کمک به نحوه آگهی تبلیغاتی و معرفی محصولات شرکت

خطرات و تهدیدات پیش رو برای مدیران توسعه بازار

یک مدیر بازاریابی در صورتی می تواند در کار خود موفق باشد که بازار مورد نظر را به درستی مطالعه کند و بشناسد. شناخت بازار یکی از اصول مهم موفقیت هر مدیر توسعه بازاری است ولی همه چیز نیست ، زیرا مواردی ممکن است پیش بیاید که می تواند تهدید آمیز باشد و منجر به تجربه ناکامی و ناامیدی گردد. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:توسعه بازار - market development

1- نداشتن اطلاعات کافی از شرایط فرهنگی و اجتماعی که مشتریان و بازار مورد نظر در آن زندگی می کند.

2- نداشتن برنامه و راهبرد کارآمد جهت تحقق هدفهای نهایی توسعه بازار

3- سنجیدن میزان مفید بودن راهبردهای اتخاذ شده توسط مدیران بازاریابی

4- سنجش دائمی تغییرات و تحولات ایجاد شده در نحوه ارائه و معرفی کالاها و یا سلایق و نیازهای مشتریان

5- سنجش و آزمودن دقیق شبکه های ارتباطی با مشتریان و  تبلیغ و معرفی کالا