چرا باید برای نظرات کارمندان ارزش قائل شویم؟

کارمندان شما بزرگترین ثروت شما هستند. یکی از راه‌های اطمینان از موفقیت شغلی‌تان حفظ کارمندان است. با کارمندان خود منصفانه رفتار کنید و فرصت‌های رشد را در اختیار آنها قرار دهید و در عوض آنها به شما کمک می‌کنند تا به ایده‌های خود برسید و اهداف شغلی خود را تحقق بخشید.
11 دی 1278

بعضی از مدیران فکر می‌کنند که فقط نظر خودشان مهم است. آن‌ها برای انجام وظایف به کارمندانشان اعتماد دارند؛ اما در آخر، تنها نظر خودشان اهمیت دارد که این نگرش در محیط کار خطرناک است؛ زیرا می‌تواند رابطه‌ی بین کارمند و رئیس را وارد چالش کند. بنابراین به عنوان یک مدیر علاوه بر گوش دادن به نظرات کارمندانتان، باید طوری رفتار کنید که آن‌ها احساس کنند برای نظرات و پیشنهاداتشان ارزش قائل هستید.

برای درک بهتر این موضوع لازم است به این نکات توجه داشته باشید:

 

توجه به نظراتی که به اشتراک می‌گذارند

گاهی در حالی که مشغول رسیدگی به وظایفتان هستید، همکارتان هم با شما صحبت می‌کند؛ در این شرایط ممکن است شما روی کارهای دیگر متمرکز باشید و به این فکر کنید که هم‌زمان گوش می‌دهید و کار می‌کنید؛ اما ممکن است طرف مقابل احساس کند که به آنچه او می‌گوید، علاقه‌ای ندارید.

بنابراین، اگر کارمندتان جلسه‌ای را برای اشتراک نظرات خود برنامه‌ریزی می‌کند، تمام توجه خود را به‌سمت او جلب کنید؛ ارتباط چشمی خود را به‌خوبی حفظ کنید و مطمئن شوید حرفش را قطع نمی‌کنید. اگر در حین صحبت به او کمتر نگاه کنید، با کامپیوترتان تایپ ‌کنید یا با مدارک دیگری سروکار داشته باشید، کارمندتان احساس می‌کند که برای نظرش ارزش قائل نیستید.

 

ایده‌هایشان را در شرکت مطرح کنید

اگر کارمندی پیشنهادی ارائه داد که می‌توانست به ‌نفع تیم یا دفتر باشد، از او تقدیر کنید و این اطلاعات را با سایر کارمندان به اشتراک بگذارید. در جلسات تیمی، درمورد چگونگی اجرای ایده بحث و گفت‌وگو کنید. اگر در اجرای پیشنهادات تلاش کنید، کارکنان برای ارائه نظرات مثبت‌شان تمایل بیشتری پیدا خواهند ‌کرد؛ حتی اگر این ایده‌ها در انتها عملی نشوند.

 

اگر ایده‌ای عملی نبود، دلیل آن را توضیح دهید

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید باید با همه‌ی نظرات کارمندانتان موافقت کنید. حتی اگر کارمندی مشتاقانه به پیشنهادی علاقه‌مند باشد، برخی از ایده‌ها به‌سادگی عملی یا کارآمد نیستند. اگر با بی‌ادبی عقیده‌ای را رد کنید، ممکن است کارمند احساس کند که برای افکار او ارزش قائل نیستید.

با این حال، اگر توضیحی مبنی بر اینکه به چه دلیل نمی‌توانید از پیشنهاد خاصی استفاده کنید ارائه دهید، نشان می‌دهد که درمورد نظر او ‌بسیار فکر کرده‌اید و در پایان، تصمیم گیری را کرده‌اید که برای همه بهترین است.

 

اشتباهات خود را بپذیرید

ممکن است هنگامی که در حال اجرای برنامه‌ای ناکارآمد هستید، برخی از کارمندان برای بهبود روند کار برنامه‌ی خاصی داشته باشند؛ در این شرایط از نظرات آنان استقبال کنید. اگر بتوانید انتقاد سازنده را به ‌روش حرفه‌ای بپذیرید، کارمندانتان راحت‌تر می‌توانند نظراتشان را بیان کنند؛ همین رفتار حرفه‌ای شما می‌تواند نتایج خوبی برای مجموعه‌تان به ارمغان بیاورد.

 

کارمندان خوب را تشویق کنید

برای اینکه کارمندانتان احساس کنند برای نظراتشان ارزش قائل هستید، ایده‌ها و پیشنهاداتشان را تشویق کنید. به‌صورت دوره‌ای، نظرسنجی‌های مربوط به کارمندان را انجام دهید و بازخورد صادقانه بخواهید. موارد مربوط به سبک مدیریت، حقوق و فرهنگ سازمانی خود را از آنها بپرسید.

گاهی می‌توانید درباره‌ی راه‌های بهبود یا افزایش بهره‌وری از آنها مشاوره بگیرید؛ همچنین جلسات تک‌به‌تک با کارمندانتان می‌تواند آنها را تشویق کند تا نظرات و افکارشان را به اشتراک بگذارند؛ اما جمع‌آوری اطلاعات کافی نیست، به کارمندانتان نشان دهید که در صورت امکان با اجرای پیشنهاداتشان، برایشان ارزش قائل هستید.

 

و در آخر این نکته بسیار مهم است که اگر کارمندی نظرش را اعلام کند، نشان‌دهنده‌ی این نیست که از سبک مدیریتی شما ناراضی است یا احساس می‌کند که کارتان را درست انجام نمی‌دهید؛ بلکه در بیشتر موارد، او به رفاه شرکت اهمیت می‌دهد. گوش‌دادن به افکار آن‌ها و نشان‌دادن این‌که برای عقایدشان ارزش بسیاری قائل هستید، می‌تواند در بلندمدت به موفقیت شرکتتان کمک کند.

مقاله های مشابه